Pravdivý
příběh Slávky Budínové
Když jsem herečku Slávku Budínovou navštívila
na podzim roku 2001, přivítala mě v přízemním salonu svého domu a posadila
ke starožitnému stolu, na němž stála karafa s vínem. Moje legendární
hostitelka na mě zpočátku působila trochu smutným a unaveným dojmem, ale pak se
rozpovídala a její hlas nabýval na energičnosti. V některých momentech se
dokonce hlasitě rozesmála. Pak přidala i gesta rukou a na konci, při loučení,
to byla ta slavná herečka, která jen tak nic v životě ani na jevišti
nevzdala. Necelý rok nato těmi místy, kde jsme spolu seděly, protékala
rozvodněná Vltava a Slávka byla už pár dnů po smrti…
Dva večery před tím, než se Vltava vylila
z břehů, jsem strávila se svým mužem nervózními procházkami po nábřeží.
Nešli jsme sami, spíš naopak. Vypadalo to, jako když se Pražané vydávají na
nějaký smuteční pochod Prahou, ačkoli většina z nás netušila, jak hrozná
nakonec povodeň bude. Když jsme se blížili k Mánesovu mostu, pokaždé jsem
se smutně zadívala na druhý břeh, na dům Slávky Budínové a v duchu si
říkala: „Co když se zatopí i tenhle dům? Vždyť v něm je spousta památek po
právě zemřelé herečce. Vždyť tam stojí tak krásný nábytek, jsou tam cenné
obrazy, které jsem si ještě nedávno mohla prohlížet. To přece není možné, aby
to všechno vzalo za své!“ Realita překonala zlé předtuchy. Domek voda zatopila
až do prvního patra. A to, co se potom začalo dít kolem Slávčiny pozůstalosti,
byla vlastně další povodeň – tentokrát lidské zloby. Objevily se nejrůznější
spekulace o tom, jak herečka zemřela sama a všemi opuštěná, jak se nesnášela
s příbuznými, a proto svůj jediný, zato dost podstatný majetek –
renesanční domek na rozhraní Klárova a Malé Strany, odkázala téměř cizímu
člověku.
Pokusme
se nyní vypravit zpátky do minulosti, třeba pochopíme příběh jedné
nepřehlédnutelné české herečky.
Slávka o sobě: Měla jsem napěchovaný život
(Následující
text vznikl z rozhovoru, který jsem se Slávkou vedla na podzim 2001 pro
časopis Vlasta a herečka jej autorizovala.)
Slávka
Budínová měla talentovanou maminku. Jmenovala se Alba, hrála ochotnicky
divadlo, ale také krásně zpívala a tancovala, a kdyby jí v tom její otec švec
nebránil, získala by angažmá v brněnském divadle. Láska k divadlu a
k muzice v ní zůstala a se svým pozdějším mužem Bedřichem nevynechala
v Ostravě, kde bydleli, jedinou divadelní premiéru. „Vybavuji si ty
okamžiky, kdy se maminka oblékala do krásných dlouhých šatů, poněkud silnější
tatínek se narval do smokingu a v povznesené náladě odcházeli do divadla.
Když se maminka vrátila, vlezla jsem si k ní do postele a musela mi
vyprávět, kdo koho v tom představení miloval nebo nenáviděl a co se tam
všechno odehrálo.“
Slávka
byla samotářské dítě. Hrávala si dlouhé hodiny s panenkami, šila jim
šatičky, dělala paruky a vymýšlela pro ně příběhy, které s nimi
prožívala.
„Když
jsem byla ještě malá, tatínek nám dětem vyřezal loutkové divadlo. Byl ohromně
šikovný – na co sáhl, to spravil – od kliky u dveří až po hodiny. Všichni
příbuzní proto mamince tátu záviděli. Jinak to ale byl poctivý úředník, který
si pro mě vysnil místo sekretářky ve Vítkovických železárnách, kde měl známé.
Musela jsem proto jít na obchodní akademii, kde se mi krutě nevedlo, zvlášť
kupecké počty, matematika, algebra a fyzika. Prolézala jsem s odřenýma
ušima a do toho přišel rok 1942, kdy
Němci školu zavřeli a hrozilo, že budu muset do Reichu. Už jsem byla
dokonce zařazená do transportu do Drážďan, ale na arbeitsamtu dělal jeden kluk
z akády, kterému jsem se zřejmě líbila. Za stovku viktorek zařídil, že
jsem s tím transportem neodjela.“ Pro Slávku to bylo znamení, že se má
vydat za svým hereckým snem.
Strýček
Staňa, bratr maminky, jí domluvil hodiny u vynikající herečky ostravské činohry
Marie Rýdlové. „Chtěla jsem na ni zapůsobit a jako antré jsem si nastudovala
Hippodamii, což je oříšek pro zkušené herečky, natož pak pro takové pouchle
jako jsem byla já. Trému jsem měla šílenou a když jsem spustila monolog, ona mě
přerušila a utekla do vedlejšího pokoje. Myslím, že se tam popadala za břicho
smíchy. Pak se vrátila a povídá: „Děvče, tak na tohle je ještě brzo.
Nastudujeme něco jiného.“ A vytáhla Haničku z Lucerny, což je naivka.
Zkoušely jsme to doma s maminkou zleva zprava a pořád mi to nešlo. Paní
Rýdlová mi pak ze zoufalství dala přečíst kousek textu kněžny a najednou to šlo samo. „Tak si pamatuj, budeš
charakterní herečka. Nikdy nehraj naivky. To bude vždycky průšvih!“ A měla
pravdu.“
Prvního
dubna 1943 Slávka nastoupila do ostravského divadla. Pak přišel rok
Bohužel ji
v novém angažmá hned potkala role naivky. „Ta hra se jmenovala
Talár v městečku a já v ní hrála s nějakým Netíkem z Opavy
jeho milou Cílinku. Měla jsem dvě mašle, vždycky jsem zafňukala nebo se
zahihňala a zase hned vypadla, on chudák vypadal jako když celý visí na věšáku,
navíc byl z Opavy, takže měl „kratky zobak“, no, byli jsme vydařená
dvojice. Následovaly děsivé kritiky a vzápětí výpověď. Běžela jsem
k řediteli a povídám: „Dělám, co můžu, učím se, kudy chodím, tak to
divadlo miluju. Já domů nepojedu, radši skočím z okna.“ On se na mě podívá a říká: „A co takhle
k počtě?“
Naštěstí byli i lidé, kteří věřili
v Slávčinu hvězdu, a tak ji ředitel v divadle nakonec na přímluvu
nechal. Pak přišla konečně báječná příležitost – hra Ze života hmyzu. Herců
bylo málo, a tak Slávka hrála v prvním jednání mravence, ve druhém motýla,
Apaturu Clythii, v třetím kuklu a ve čtvrtém jednu z jepic. Premiéra měla
ohromný úspěch a sám ředitel přišel po představení za Slávkou a povídá:
„Slávino, ty jsi dnes byla poprvé dobrá.“ A políbil ji ruku. Od té doby se jí
dařilo.
Po 4 letech přešla Slávka do Olomouce a hned
první role byla opět naivka. „Ve hře Hlas Ameriky jsem dostala roli ufňukané
manželky důstojníka Pentagonu, kterého hrál skvělý a krásný Pepík Bek.
Samozřejmě následovala výpověď – opět z uměleckých důvodů. Naštěstí se vše
urovnalo a já zůstala v Olomouci báječných 10 let. S mým stálým
divadelním partnerem Pepíčkem Bekem jsme se stali miláčky publika. Olomouc byla
naše.“
V roce 1960 dostala nabídku do Prahy, do
Divadla E.F.Buriana. A vydržela v něm
až do roku 1990. „Byla to nádherná éra, na naše představení se stály
fronty. Vždyť třeba Veselé paničky windsorské jsme hráli celých 6 let! Myslím,
že je škoda, že tohle divadlo skončilo.“
Za Slávkou do Prahy brzy přišli i její
rodiče. Bydleli nejprve v malém bytě v Rytířské ulici a pak se Slávce
podařilo získat domek na Malé Straně, který dávala deset let dohromady. Rodiče
si ho ale už moc neužili – maminka jenom rok, tatínek dva roky. Smutek
v duši Slávce naštěstí zaplnila známost, k níž by málem ani nedošlo.
„Jednou mi zavolala kamarádka: „Přijď, máme báječnou večeři a je tady u nás
režisér Toman.“ Já na to, že nikam nejdu, že jsem ráda, když jsem jednou večer
doma a můžu jít včas spát a navíc že žádného Tomana neznám. Když mě ale i
maminka přemlouvala, ať tam aspoň na chvíli zajdu, tak jsem šla. Měl hezké
modré oči, milý úsměv, působil klidně a vyrovnaně, moc toho nenamluvil, celkem
sympaťák. Ale rozloučili jsme se a nic. Až za nějaký čas jdu takhle Perlovkou
ze zkoušky a potkám ho.“
Samozřejmě jí tehdy neprozradil, že tam na ni
číhal. Schůzek přibývalo a od chvíle, kdy Slávka přijala pozvání na starý
renesanční mlýn, který Ivo Toman koupil, začali spolu chodit. Vzali se
v roce 1977 v Ulánbátáru
v mongolském domě sňatku během natáčení filmu Ve znamení Tyrkysové
hory.
V divadle a ve filmu jsme ji mohli vidět
s Karlem Högrem, Josefem Pivcem, Ladislavem Peškem, Rudolfem Hrušínským,
Otou Sklenčkou, Josefem Kemrem, Olgou Scheinpflugovou, Jiřinou Šejbalovou,
Mílou Pačovou. Úžasná byla jako vyzvědačka Mata Hari stejně jako Valentýnka
v Neffových Sňatcích z rozumu, které tehdy obletěly svět.
„Měla jsem pořád napěchovaný život. Po
představení jsem si sice šla chvíli sednout do klubu na dvě deci, ale pak jsem
utíkala domů, kde na mě čekala maminka, která chtěla všechno vyprávět – tak
jako jsem to kdysi po ní chtěla já. Myslím, že jsem splnila její sen. A když už
nežili mojí rodiče, starala jsem se zase o Iva a naše dva psy, o mlýn a domeček
na Malé Straně. Pokud byl náhodou čas, nejradši jsme s Ivem chodili pět
šest hodin po lese a sbírali houby.“
Mlýn musela Slávka po smrti manžela prodat.
„Odešel před sedmi lety den před Štědrým dnem. Dlouho jsem se z toho
nemohla vzpamatovat. Naštěstí mám pár přátel – kamaráda architekta
s rodinou, synovce a sestřenici v Liberci.“
V posledních letech se Slávka dostala
k dvěma zajímavým hereckým příležitostem. Zahrála si krásnou roli Marie v televizním
filmu režiséra Petra Strnada Ani málo, ani moc, a také točila s Viktorem
Polesným film Ani svatí, ani andělé, v němž hrála matku Zlaty Adamovské.
To už byla po těžké operaci a brzy po natáčení si při pádu zlomila dvě žebra.
Tím ale ještě její smůla neskončila. Letos v létě jí dvakrát vykradli.
Zloději si odnesli rodinné obrazy a cenné památky, které Slávka kdysi dostala
jako dárky od svých přátel.
„Uráží mě to, ale jsem proti tomu bezmocná.
Když se sem vloupali podruhé, byla jsem dokonce doma, spala jsem a zjistila až
ráno, že mám rozštíplý sekretář a holé zdi. Byla jsem a jsem z toho velmi
smutná, ale snad zase jednou vzejde bílý den a plno růží bude okolo…“
Patrový renesanční domek U bílé botky na Malé
Straně, který Slávka Budínová zakoupila někdy koncem šedesátých let minulého
století, znamenal splnění jednoho z jejích snů. Rodačka z Ostravy,
která až do roku 1960 procházela mimopražskými divadly, v roce 1960
konečně zakotvila v Divadle E.F.Buriana. Po příchodu do Prahy se začal její
téměř milostný vztah se starobylými zákoutími hlavního města. Nejprve žila
v malém bytečku v Rytířské ulici, kam si přivedla i své stárnoucí
rodiče.
„Tady jsme zažívali krásné chvíle. Vzpomínám,
jak maminka tety Slávky, paní Alba, hrávala na piano valčíky a všichni jsme
tancovali. V té době byla teta velmi známá, hrála zrovna Valentýnku
v televizním seriálu Sňatky z rozumu a diváci zažívali opravdový
smutek, když v jednom z dílů jako manželka Martina Nedobyla – toho
hrál její oblíbený kolega Jiří Vala - zemřela. Teta vyprávěla, jak ji lidi
zastavují na Uhelném trhu, když venčí psy, a chtějí se s ní aspoň
pozdravit,“ vzpomíná MUDr.
Pavel Jurák, Slávčin synovec.
Zastavme se u něj na chvíli; je to zajímavý
chlapík. Jeho maminka Milada je Slávčina sestřenice, o které se herečka při
vyprávění pro Vlastu zmiňovala. Pavlův tatínek Ing. Augustin Jurák byl původním
povoláním stavař, který se z kádrových důvodů (jeho bratr byl kněz) ocitl
v padesátých letech ve výrobě a po nějakém čase z něj udělali
úředníka. Prý si nikdy nestěžoval a bylo mu dobře i v montérkách. Naopak
se dobře bavil tím, když ho jako dělníka pověřili tím, aby učil ředitele
matematiku… Často jezdil služebně do Prahy a mohl se tak vídat i se Slávkou.
Zemřel náhle, při autonehodě 10.prosince 1977, když jel autem za svou umírající
matkou Marií do Štramberka. Matka ho přežila o pouhý den. Podle Pavla Juráka to
tehdy byl smutný řetězec tragédií v rodině, který začal o Velikonocích
1976, kdy zemřela paní Alba, Slávčina matka, a pokračoval smrtí strýčka
Bedřicha Budína, Slávčina tatínka 1. července 1977. „Bylo to právě
v den, kdy teta odlétala s filmovým štábem do Mongolska a moje
maminka, která jí v tu dobu hlídala dům a psy, se jí pokoušela dovolat na
letiště. Zprávu o smrti otce však Slávce oznámili až v letadle, a tak se
už nemohla vrátit,“ vysvětluje Pavel Jurák. Jak už víme, během natáčení
filmu Ve znamení Tyrkysové hory se Slávka provdala za režiséra Ivo Tomana.
Jejich vztah v té době trval už čtyři roky a Ivo jí nabídkou k sňatku
ve vzdálené zemi doslova zaskočil. A tak Slávku, která s sebou nevezla
žádné slavnostní oblečení, navlékli na obřad do mongolského svatebního úboru.
Soudě podle fotografie, moc jí to v něm slušelo…
---
Pavel Jurák vystudoval medicínu a nastoupil
do liberecké nemocnice jako chirurg. V roce 1980 začal střílet z luku
a vypracoval se až do národního týmu. V té době už pracoval na obvodě
v Hrádku nad Nisou. Odsud ho kroky vedly do Ústavu národního zdraví pro
vrcholový sport na jeho detašované pracoviště v Nymburce, stal se
šéflékařem olympijské výpravy do Barcelony, Atlanty i Nagana, a nakonec se
vrátil do Liberce a začal učit na katedře tělesné výchovy Technické univerzity
v Liberci. Zároveň si nechal služby na pohotovosti v Liberci a
v Českém Dubě. Začal studovat teologii a ve zbytku volného času se věnuje
cizím jazykům a hudbě. Pro samé aktivity se ani nelze příliš divit, že si Pavel
Jurák nezaložil vlastní rodinu a dodnes bydlí s maminkou.
---
V dalších letech trávila Slávka Budínová svůj volný čas obnovou
poněkud zchátralého, nicméně historického domku. Byl památkově chráněný, a tak
se veškeré úpravy musely konzultovat s úřady, ale herečka do toho vkládala
nezdolnou energii. Jako stavař jí tehdy pomáhal architekt Jiří Dvořáček: „Musel
jsem ji krotit v jejích představách. Nejraději by všude měla zlaté
kohoutky, ale na ty zase neměla dost peněz. Ona byla vždycky mistr vzdušných
zámků. Měla obrovské plány, ale horší už to bylo s realizací.“
O svém soukromí Slávka nikdy s médii
příliš nemluvila, ostatně se to v té době ani nenosilo. S Ivem ale
byla zřejmě šťastná. Byl prý klidné, mírné povahy a výbojné a energické
partnerce se dokázal bez problémů podřídit. Ke stáru už téměř nefilmoval, a tak
měl dost času na to, aby Slávku vozil do divadla a prožíval s ní její
skvělé i méně dobré role. Těch druhých bohužel přebývalo – vztahy
s režiséry neměla vždy nejlepší a podepsat se na tom mohla i její určitá
nadřazenost. Letitý kolega a ředitel divadla E.F.Buriana Josef Větrovec jí ne
nadarmo říkal „Carevna“, někteří ji pro změnu nazývali „hraběnka malostranská“.
Kdysi v jednom ze svých rozhovorů Slávka řekla: „Milujte své oblíbené
herce, nechte se unášet jejich postavami, které vám večer předvádějí na scéně,
věřte jim, že pro ty dvě nebo tři hodiny mají svou pravdu. Nesnažte se ale po
představení nahlédnout pod jejich masky, nepátrejte slídivě, jací jsou ve
skutečnosti.“
Na její obranu však Pavel Jurák podotýká, že
se teta k určitým věcem stavěla přímo a bez servítků. A právě tak prý
položila stranickou legitimaci těsně po vstupu sovětských vojsk v roce
1968, což se samozřejmě v dalších letech mohlo projevit právě nedostatkem
hereckých příležitostí. O to víc se utíkala do náruče svého muže a do lesů; oba
byli vášnivými houbaři.
„Když o Vánocích 1994 Ivo umřel, byla moje
maminka Milada se Slávkou u toho. Spolu ho i naposledy oblékaly. Víte, po
tetině smrti mě i mou maminku strašně pobouřilo, že se psalo, že Slávka žila a
umírala sama. Třicet let naše rodiny trávily Vánoce a téměř všechny Velikonoce
společně. Po smrti tatínka byla moje maminka s tetou pravidelně minimálně
tři měsíce v roce. A vždycky u ní byla v jejích těžkých chvílích,“ vypráví Pavel Jurák.
Je ovšem pravda, že paní Milada a její syn
Pavel žijí v Liberci, takže se Slávkou nemohli být pořád. A z toho se
možná vytvořil obrázek osamocené stárnoucí herečky, která poslední leta jen
málokdy vycházela ze svého domku. Mnohem víc však byla opuštěná jako herečka.
V divadle končila v šestašedesáti letech a pak už byla jen
v roce 1992 přizvaná k účinkování v komedii Podskalák
v Hudebním divadle v Karlíně a do dvou televizních inscenací. Nevzpomněl si na ni ani rozhlas, v němž
si kdysi „střihla“ řadu postav v rozhlasových hrách a načetla nejednu
prózu včetně pohádek pro nejmenší.
Obklopená oprašovanými starožitnostmi
sedávala v křesle po mamince se sklenkou vína a kochala se výhledem do
krásné zahrady.
„Přesto se teta stále zajímala o současnost. Ráda sledovala politické debaty a sport. Fandila našim hokejistům. Když zvítězili na Olympiádě v Naganu, poslala jim osobně fax s krásnou gratulací. A osobní pozdrav Jaromíru Jágrovi jsem s radostí vyřídil…. V televizním programu si teta zatrhávala, na které pořady se bude dívat. Obdivovala výkony kvalitních herců, ale hodně jí rozčílilo, když někdo hrál špatně. Do poslední chvíle herectvím žila a jsem přesvědčený, že kdyby ještě dostala nějakou roli, prodloužilo by jí to život,“ pokračuje ve vyprávění Pavel Jurák.
„Byla noční živel stejně jako já,“ dodává starožitník Rudolf Příhoda, který by
se podle dodatečně objevené hereččiny závěti měl stát majitelem Slávčina domku.
„Poznali jsme se hodně dávno, když natáčela film Noc na Karlštejně, pro
který jsem dělal výpravu. Jelikož bydlím na Janáčkově nábřeží, neměl jsem to
k ní daleko, a tak mě klidně zavolala ve dvě v noci a já za ní přes
park přiběhl. Nemohla spát a věčně spřádala nějaké plány. V představách
často prodávala domek, v němž poslední leta obývala stejně jen přízemí, a
z utržených peněz v myšlenkách cestovala.“
Ke stáří se přidávaly nemoci, Slávka
podstoupila onkologickou operaci a léčila se také se srdcem. V domku ji
opakovaně navštívili zloději. Přicházeli za tmy, a když herečka spala,
strhávali ze zdi její milované obrazy a odnášeli jako lup. „Poslední Vánoce
k nám teta kvůli zlodějům ani nechtěla jet, a tak jsme jeli za ní. Maminka
u ní zůstala jako vždy do poloviny února. V březnu se tetě přitížilo, a tak se
maminka rozhodla, že za ní opět pojede. Přijeli jsme 16. března, jenže moje
maminka hned ten den upadla u tety na schodech a způsobila si komplikovanou
zlomeninu pažní kosti. Tak jsem zavolal sanitku, nechal ji odvézt do nemocnice
pod Petřínem, a když maminku po ošetření propustili, situace se rázem obrátila.
Z maminky byl pacient a ze Slávky starostlivá opatrovatelka. Úplně při
péči o maminku pookřála,“ vzpomíná Pavel Jurák.
Pak přišly Velikonoce a po nich paní Milada
spěchala na svou chalupu do Letařovic kvůli králíkům a zahrádce. Pavel Jurák
dál pendloval mezi Libercem a Prahou – kromě své lékařské praxe a pedagogické
činnosti se totiž ještě vrhl na studium teologické fakulty, takže pravidelně
dojížděl na přednášky a mezitím navštěvoval i tetu.
„V polovině června se tetin zdravotní stav
prudce zhoršil, nechtěl jsem riskovat a vzal ji do nemocnice pod Petřínem.
Ležela pak na interně a já ji pravidelně dvakrát denně navštěvoval. Dopoledne
po vizitě a odpoledne, kdy jsem šel nejdřív na mši k boromejkám a pak
k ní. 15. července jsem musel odjet na službu do Českého Dubu a večer mi
volali, že Slávka měla srdeční zástavu, že ji zresuscitovali a leží na JIPu
v bezvědomí,“ vzpomíná pohnutě Pavel Jurák. „Bylo to tři dny poté,
co se teta nechala pokřtít.“
Za pacienty totiž docházel páter Pavel
Petřina od premonstrátů a věřícím dával svaté přijímání. Dostala ho i sousedka,
která sdílela pokoj se Slávkou. A ona prý řekla, že by chtěla taky „beránka“
(svatou hostii). Páter se jí zeptal, zda je pokřtěná. Slávka přiznala, že není,
ale že by ráda byla, a tak se i stalo. Kněz jí prý řekl: „A víte, že se vám
tímto křtem odpouští všechny hříchy?“ Slávka Budínová se svým typickým humorem
odvětila: „Jé, to jsem ráda, já jich mám!“ V ten den Pavel Jurák tetu
vyvezl na pojízdném křesle na Petřín ke Strahovskému klášteru. Bylo to
naposled, kdy se mu teta zdála spokojená.
Když za ní posléze přijel, našel ji už jen
spící. Držel ji za ruku a tiše se za ni modlil. Její stav se už nezlepšil a 30.
července ji přeložili na ARO, kde o den později zemřela.
Kolem jejího úmrtí 31. července vznikly mnohé
nepřesností. Oficiální zpráva o něm vyšla v ČTK až v den pohřbu, 7.
srpna, a zpovídaný lékař z oddělení ARO, který se vrátil z dovolené a
neměl dostatek informací (jak je patrné, herečka tam ležela jen jediný den),
v ní uvedl, že se „o osud oblíbené filmové a televizní herečky nikdo
nezajímal“. K tomu se přidaly fámy, že příbuzní smrt Slávky Budínové
tutlali. Podle Pavla Juráka zveřejněná tvrzení poškodila jeho pověst, a i když
může doložit své návštěvy i starostlivost o tetu písemnými dokumenty (omluvil
se například Pavel Jurák dozvěděl, prý si nesmírně oddychl. „Teta dobře
věděla, že na majetek nejsem. Vůbec nevím, z účasti na Mistrovství
Evropy v lukostřelbě, které se konalo v červenci), nikdo z něj
stín pochyb už nesejme.
7.
srpna se konal Slávčin pohřeb, který
Pavel Jurák s maminkou zorganizoval podle hereččina přání v tichosti
v Hrádku nad Nisou. To, že Slávka Budínová nechtěla, aby ji po smrti někdo
ještě viděl vystavenou v rakvi, potvrzuje i její přítel Rudolf Příhoda. „Je
uložená na libereckém hřbitově spolu se svými rodiči, manželem a mým tatínkem,“
dodává Pavel Jurák.
Uplynulo jen několik dnů od smrti Slávky
Budínové a Prahu zachvátila povodeň. Vltava se rozlévala z břehů a jedním
z nejzraněnějších míst se stal právě domek, do nějž herečka
v minulosti vložila tolik energie. Voda vylomila prosklené dveře do
zahrady (půlka z nich se našla až u ministerstva financí v Letenské
ulici) a strhla s sebou starožitný nábytek. Když Pavel Jurák s architektem Dvořáčkem
spatřil poprvé po povodni všechnu tu zkázu, teprve si uvědomil, že smrt byla
k jeho tetě vlastně milosrdná. Co nevzala voda, doničilo bahno. A teď
navíc ještě čas…
Teprve po smrti Slávky Budínové se totiž
našla její závěť, v níž odkazuje svůj dům Rudolfu Příhodovi. Když se o
tomto tetině rozhodnutí co bych si s domem počal. Věnuju se medicíně,
učím, dodělávám si studium teologie, závodně střílím z luku a každou volnou
chvíli se snažím trávit se svou maminkou. Byl jsem rád, že to takhle
rozřešila.“ Jinak to ovšem vidí Jana Mrázková, dcera Slávčina zesnulého
nevlastního bratra Bedřicha. To je postava, o níž jsme se zatím nezmiňovali a
ve svých rozhovorech o ní nemluvila ani sama herečka. Nicméně Slávka skutečně
nevlastního bratra měla (žil v Ostravě, zemřel před třemi lety) a dnes
žijí jeho dvě děti – syn v Kanadě a dcera Jana Mrázková v Ostravě. A
právě ona nyní s pomocí právníků zpochybňuje platnost závěti, u níž prý
vzbuzuje podezření už samotný fakt, že se našla až nějakou dobu po hereččině
smrti. Jan Mrázková přiznává, že se s tetou leta neviděla, ale její tatínek
se prý se Slávkou stýkal pravidelně. Ona sama u herečky strávila týden
v roce 1984. „S mým bratrem jsme jediní přímí dědicové a chtěli
bychom, aby bylo o majetku Slávky Budínové spravedlivě rozhodnuto a aby
neskončil v cizích rukách. Do rozhodnutí soudu byl ustanoven správce
objektu, a nikdo s ním tudíž nemůže nakládat.“
Architekt Dvořáček upozorňuje, že čím déle se
spory povedou, tím hůř pro povodní poškozený dům, který bude víc a víc chátrat.
Slávce Budínové to už může být naštěstí jedno…
Životní
data
Slávka – vlastním jménem Dobroslava
Stanislava - Budínová se narodila 24.
dubna 1924 v Ostravě manželům Albě a Bedřichu Budínovým. Prošla divadly
v Ostravě, Pardubicích, Olomouci a od roku 1960 až do 1990 byla členkou
Divadla E.F.Buriana. Z jejích divadelních rolí: Serafina ve Vytetované
růži, Kateřina ve Zkrocení zlé ženy, Kateřina Veliká, Jana z Arku, Heda
Gablerová, z filmů a televizních rolí: Zlatá reneta, Sňatky z rozumu, Mata
Hari, Noc na Karlštejně, Smrt načerno, Můj brácha má prima bráchu, Léto s kovbojem,
Dvojrole. Vdaná byla za režiséra Ivo Tomana. Zemřela 31.7.2002.
© Blanka Kovaříková, www.bkovarikova.cz
© Petr
Bartoš 2006